ArtemInnov Consultancy introduceert nieuwe vorm business coaching
Persbericht 13/04/2021
Een vorm van business coaching die zowel recht doet aan de harde, business-specifieke aspecten van zakendoen, als aan de ontwikkeling van creativiteit en authenticiteit van de ondernemer. Met dit concept betreedt business coach Marija Jevrosimovic van ArtemInnov Consultancy de Nederlandse markt. De doorgaans te eenzijdige insteek van veel vormen van business coaching leidt er volgens haar toe dat veel ondernemers niet echt ondernemen (in de zin van iets nieuws creëren) maar vooral anderen volgen.
Volgens Jevrosimovic valt het huidige aanbod van business coaching grofweg in twee delen uiteen. Een deel focust zich volledig op de praktische kant van het ondernemerschap, zonder dat er veel aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van de ondernemer als mens. Het andere deel legt vooral de nadruk op de laatste, maar laat na de ondernemer ook de praktische handvatten aan te reiken die nodig zijn om een onderneming succesvol te laten groeien, zoals kennis over product- en innovatiemanagement.
Eigenheid van de ondernemer
Jevrosimovic combineert een holistische aanpak (kijken naar 'het hele plaatje') met een 'agile' manier van werken: niet van vandaag op morgen een onderneming uit de grond willen stampen, maar in kleine stappen toewerken naar de concretisering van de ondernemersdroom. "Ik leer business owners te focussen op wekelijkse doelen, waardoor ze gemakkelijker en sneller resultaten bereiken", aldus Jevrosimovic. "Dat stelt ondernemers ook in staat om meerdere verschillende opties voor een concept te onderzoeken en steeds flexibel te blijven."
Volgens Jevrosimovic moet een business coach 'alle aannames van ondernemers ten aanzien van wat belangrijk is voor hun business' ter discussie stellen. "Veel ondernemers zitten vast in een ingesleten vorm van zakendoen, terwijl die vorm niet natuurlijk bij ze past. Dat hindert ze bij het aantrekken van klanten. Ik ga altijd op zoek naar de eigenheid van de ondernemer, en probeer meer ruimte voor een persoonlijke visie te creëren en de 'innerlijke intelligentie' aan het woord te laten. Dat is vaak de missing link in het creëren van nieuwe business."
De Amsterdamse business coach denkt dat er veel behoefte is bij entrepreneurs naar haar vernieuwende aanpak. "Ik merk dat consumenten een beetje moe worden van bedrijven die met agressieve marketing en het verzamelen van data klanten proberen te trekken. Er zijn vooral nu grote kansen voor ondernemers die juist hun authenticiteit durven in te zetten om tot een echte persoonlijke branding te komen. Het is mijn missie om daaraan te werken met business owners."